Kolej Plus jednym z tematów konferencji 14 listopada 2023 r. Informacja nr 14.


Organizując konferencję "Otwarcie o CPK w centrum Polski" o inwestycjach kolejowych - z udziałem wybitnych naukowców zajmujących się transportem, w tym JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dyrektora Instytutu Kolejnictwa w Warszawie - mam pełną świadomość lęków samorządowców przed wyborami samorządowymi w 2024 roku. Obaw dotyczących tego, co na spotkaniach z wyborcami merytorycznie mogą mówić o inwestycjach kolejowych, np. w programie Kolej Plus.

Niepokój samorządowców w całej Polsce wzbudziła bez wątpienia informacja, że 16 października 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniły wybory wykonawców małopolskich projektów Kolei Plus nowych linii do Niepołomic i Myślenic. Na dziś znany powód unieważnienia (podawany przez zespół prasowy PKP PLK) to, cyt. 

„z uwagi na konieczność powtórzenia ich badania i oceny”.



Ożarów Maz. przebudowa linii i stacji. fot. Piotr Wujec


Istotą konferencji 14 listopada 2023 r., Akademii CPK, tego blogu i całego projektu jest skupienie się na technicznych aspektach inwestycji kolejowych, dając merytoryczne argumenty samorządom do dialogu celem szukania kompromisu, co uczynimy.


https://www.akademiacpk.pl/


Kolej Plus fakty


Skala inwestycji kolejowych w ramach projektu Kolej Plus jest istotna dla wielu samorządów. Podczas konferencji 14 listopada 2023 r. zostanie poruszony, merytorycznie przez ekspertów, temat Kolei Plus. Chcę też wyrazić swoją opinię mając na uwadze poniższe kwestie, które opiszę krótko w punktach.


Kolei Plus fakty - stan na październik 2023 r.


1. W październiku 2023 r. było 29 ogłoszonych postępowań przetargowych Kolei Plus , w tym:

- 24 przetargi na prace projektowe,

- 5 przetargów na wykonanie dokumentacji projektowych / robót budowlanych.

2. Dane wskazują, że w ramach Kolei Plus zawarto umowy z wnioskodawcami 35 projektów, którzy spełnili warunki i zakwalifikowali się do dofinansowania w ramach rządowego programu. Co interesujące tylko sześć z nich jest realizowanych w formule projektuj i buduj, w pozostałych ma być zamawiana dokumentacja projektowa. 

3. W ramach programu ma być zrewitalizowanych około 400 km linii kolejowych.

4. Kolei Plus jest programem mającym przywrócić ruch na około 400 km dziś zamkniętych tras kolejowych, tych istotnych dla samorządów i lokalnych społeczności.

5. W programie Kolei Plus złożono do października 2023 r. łącznie 96 wniosków, w sumie opiewających na kwotę 30 mld zł.

6. Ostatecznie złożonych zostało 48 wniosków, które przeszły przez kolejne etapy, w tym przygotowania wstępnego studium i potwierdzenia finansowania.

7. Na październik 2023 r. oznacza to 48 wniosków o łącznej ich wartości 16 mld zł.


Most kolejowy w Toruniu, fot. Piotr Wujec



Podsumowując w październiku 2023 r. w ramach Kolei Plus były ujęte projekty inwestycji kolejowych o imponującej wartości 13,2 mld zł. Z założenia 85% wyżej wymienionej kwoty pochodzi z budżetu państwa, natomiast pozostałe środki pochodzą z budżetów samorządów. 


Mając ww. fakty na uwadze, w mojej opinii:

- zasadnym jest wiara w kontynuację programu Kolei Plus po wyborach,

- należy mieć nadzieję na znalezienie źródeł finansowania i kontynuację programu, mając na uwadze wagę tych inwestycji dla integracji naszego kraju, w tym dalsze przełamywanie po zaborowych pozostałości komunikacyjnych widocznych do dziś;

- transport kolejowy, w tym Koleje Niedużych Prędkości, o których na konferencji 14.11.2023 r. będzie mówił Pan dr hab. inż. Maciej Kruszyna, profesor Politechniki Wrocławskiej, jest najbardziej optymalny dla zapewnienia rozwoju lub zatrzymania wyludniania się obszarów gmin i miast położonych w pewnej odległości od dużych ośrodków miejskich Polski;

- ten program to szansa na odbudowę, na bazie dziś wyłączonych z użytku linii, siatki połączeń lokalnych istniejących przed 1945 rokiem na obszarze, np.: Pomorza, Pomorza Zachodniego, Wielkopolski, Kujaw, Kaszub, Mazur, Śląska, itd.; 

- transport kolejowy jest ekologiczny, w zakresie emisji zanieczyszczeń, oczywiście jest kontrowersyjny temat drgań i hałasu generowanych przez kolej, będzie ten temat będzie jednym z tematów poruszanych na konferencji 14 listopada 2023 r. przez eksperta Pana dr hab. inż. Piotra Kozła profesora Politechniki Krakowskiej.


https://akademia-cpk.webflow.io/konferencja

 

Cały pomysł niżej podpisanego zbudowania platformy wiedzy uczelnie - samorządy ma dać samorządom argumenty w dyskusji, w tym tej o odbudowie lub budowie nowych połączeń kolejowych.


Dziękuję za uwagę


Piotr Wujec

pomysłodawca i organizator Akademii CPK

OMNI Instytut Piotra Wujec

https://piotrwujec.pl/


Akademia CPK (Centrum Poszukiwania Kompromisu) to polska inicjatywa całościowego podejścia do zagadnień inwestycji, w tym kolejowych CPK. 

Inicjatywa od początku tworzona jest bez udziału Spółki CPK.

https://www.akademiacpk.pl/

Akademia CPK organizuje, z udziałem uczelni i/lub ekspertów, konferencje i warsztaty przekazując wiedzę odnośnie inwestycji komunalnych, korytarzy transportowych, w tym kolejowych. 

Obecnie wobec rozmachu inwestycji kolejowych przed nowymi wyzwaniami stoją: samorządowcy, przedsiębiorcy, urzędnicy oraz inwestorzy. Chcemy zdefiniować wyzwania, dać wiedzę, poszukać rozwiązań lub kompromisów.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zgody i patronaty naukowe

"Otwarcie o kolei" cykl konferencji w 2024 r.

Podsumowanie Konferencji „Otwarcie o CPK w centrum Polski” Warszawa 14 listopada 2024 r.

Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła. Prezentacja prelegentów cz. 3.