Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła. Prezentacja prelegentów cz. 3.
Kontynuując prezentacje wybitnych naukowców, którzy przyjęli zaproszenie do uczestnictwa, w charakterze prelegentów, podczas Pierwszej Konferencji „Otwarcie o CPK w centrum Polski”, dziś biografia Pana prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczuły.
Przemówienie - podczas konferencji Drogi Kolejowe 2023 - prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczuły, fot. Piotr Wujec |
Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła
ukończył studia na Politechnice Krakowskiej w 1977 roku, doktorat w 1985 roku, habilitacja nastąpiła w 1992 roku, tytuł profesora w 2003 r.
Naukowe zainteresowania Pana prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczuły
Obszary działalności technicznej, w tym wdrożeniowej:
budownictwo kolejowe,
mechanika nawierzchni,
doskonalenie konstrukcji,
także problematyka transportu kolejowego i lotniczego.
Wybrane projekty badawcze i wdrożenia
1. Nowe rozwiązanie podkładki pod podkładowej i tłumika szynowego do ochrony otoczenia drogi szynowej przed drganiami i hałasem, POIR.04.01.04-00-0078/18, 2018 – 2023, kierownik tematu (2 zgłoszenia patentowe)
2. Koordynator generalny kilkudziesięciu prac naukowo-badawczych, zleconych przez różne jednostki (od 1983), w tym kilku tematów, realizowanych w zespołach międzynarodowych (Niemcy, Holandia, Finlandia, Węgry, Norwegia, USA i inne).
3. Udział w grupie roboczej European Railway Agency do spraw opracowania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności w Zakresie Infrastruktury Transeuropejskiego Systemu Kolei Konwencjonalnych (2006-2009) – delegowany przez UTK, wdrożono kilka propozycji, m.in. pochylenie niwelety 35 promili na krótkich odcinkach na liniach towarowych (por. Standardy PKP PLK S.A.)
4. Wybrane prace badawcze, w których pełnił rolę generalnego koordynatora i jednego z głównych wykonawców:
a. „Nawierzchnia kolejowa o podwyższonym standardzie i zmniejszonym oddziaływaniu na środowisko”. Projekt rozwojowy, temat nr 10-0004-10/2010, zlecony przez MNiSzW (przejęty przez NCBiR), okres realizacji 2010-2013);
b. „Badania drgań elementów nawierzchni, podtorza, przyległego terenu, naprężeń w szynach oraz hałasu przy przejeździe pociągu EMU-250 (Pendolino)”. Badania przeprowadzono na odcinkach testowych na linii CMK przy przejeździe EMU-250 i
innych pociągów z prędkościami do 293 km/h. Praca zlecona przez PNiUK (jednostka PKP PLK), okres realizacji 2013-2014;
c. „ Ulepszenie konstrukcji drogi szynowej kolei linowo terenowej na Gubałówkę w związku z jej naprawa główną, 2001-wdrożenie innowacyjnej konstrukcji nawierzchni z uwzględnieniem wzmocnienia z uwagi na duże pochylenia niwelety;
d. Sporządzenie opinii w zakresie przyczyn uszkodzenia (przesunięcia) torowiska na łuku ul. Długiej przy Al., Juliusza Słowackiego oraz wskazania skutecznej metody jego naprawy- wdrożenie nowatorskiej metody redukcji przemieszczeń z uwagi na
oddziaływania termiczne;
5. Udział w opracowaniu projektu technicznego podkładu PS-08 z przytwierdzeniem ICOSTRUN-02. Wdrożenie w 2009 roku nalinii CMK z udziałem firmy STRUNBET. Podkład ten został wdrożony na kilkunastu odcinkach linii kolejowych w strefach przejściowych mostu i przejazdów kolejowych.
6. Improvement knowledge on forces in CWR track, including switches. Projekt D-202 European Rail Research Institute (ERRI). Członek Komitetu D-202. Okres realizacji: 1993-1999, współautor 12 raportów. Zespół obejmował następujące instytucje: ERRI (Holandia), TU-Delft, TU-Kraków (PK), CNTK, DOT – USA oraz przedstawicieli kolei: BR, MAV, PKP, DB, SNCF, CD i innych.
7. Zwiększenie prędkości pociągów w łukach o małych promieniach (TOSIN). Projekt EUREKA, E! 3962, okres realizacji: 2007-2008. W ramach projektu przebadano możliwość zmiany parametrów geometryczno-konstrukcyjnych w zakresie projektowania i standardów nawierzchni. Do przepisów PKP PLK wprowadzono m.in. dopuszczalną prędkość przyrostu przechyłki 50 mm/s; dopuszczalny promień łuku w którym można zastosować podkłady typu Y w torze bezstykowym – 250 m (por, standardy PKP PLK S.A.)
8. Twórca i współtwórca 18 patentów i wzorów użytkowych ( np. Sposób i urządzenie do stabilizacji podsypki kolejowej, główny twórca, patent 1993, Rama toru kolejowego- główny twórca- wzór użytkowy PL 70013 z 2015r.).
Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, Drogi Kolejowe 2023, fot. Piotr Wujec |
Wybrane publikacje naukowe od 2000 roku
Czyczuła W. Tor bezstykowy. Książka akademicka, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków 2002.
Bogacz R., Czyczuła W., Konowrocki R., Influence of Sleepers Shape and Configuration on Track-Train Dynamics, Shock and Vibration (ISSN: 1070-9622), pp.393867-1-7, 2014.
Błaszkiewicz D.K., Czyczuła W. – Ocena wpływu konstrukcji nawierzchni na parametry jej drgań przy różnych prędkościach pociągu. Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK w Krakowie, 2013, nr 2 (101), s. 47-57.
4. Czyczuła W., Koziol P., Kudla D., Lisowski S., Analytical evaluation of track response in the vertical direction due to a moving load. Journal of Vibration and Control, ISSN 1077-5463, Volume: 23 issue: 18, pages: 2989-3006, 2017.
5. Czyczuła W., Bogacz R. – Mechanics of track with Y-shaped steel sleepers in sharp curves. Applied Mechanics and Materials, Vol. 9, 2008.
6. Czyczuła W., Koziol P., Blaszkiewicz D., On the Equivalence between Static and Dynamic Railway Track Response and on the Euler-Bernoulli and Timoshenko Beams Analogy. Shock and Vibration, vol. 2017, Article ID 2701715, 13 pages, 2017.doi:10.1155/2017/2701715.
7. Błaszkiewicz - Juszczęć D., Czyczuła W., Kudła D. Identification of track stability model based on numerical experiments. Applied Sciences, 2022, Vol. 12, issue 2, pp. 1-15.
8. Czyczuła W., Błaszkiewicz – Juszczęć D., Urbanek M. New approach to analysis of railway track dynamics – rail head vibrations. Open Engineering, 2021, Vol. 11, issue 1, pp. 1233-1243.
Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła, jako autor i współautor, opublikował około 130 artykułów i referatów na konferencjach.
Inne aktywności Pana prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczuły:
- kierownik Zakładu/Katedry: 1992-2022, Kierownik Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej;
- prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej: 1993-1999;
- promotor prac doktorskich: 4.
Pragnę podziękować Panu prof. dr hab. inż. Włodzimierzowi Czyczule za wsparcie projektu Akademia CPK oraz osobisty udział w konferencji, która odbędzie się 14 listopada 2023 r. w Warszawie.
Informacja.
Prezentacje sylwetek każdego z naukowców otrzymała Akademia CPK od poszczególnych naukowców, ujętych w prezentacjach.
Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła (z prawej) z mgr Piotrem Wujec pomysłodawcą i organizatorem projektu Akademii CPK Centrum Poszukiwania Kompromisu |
Wątek osobisty
Niżej podpisany miał przyjemność być studentem Pana prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczuły dziesięć lat temu, studiując na Zarządzaniu Infrastrukturą Lotniskową, na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. W pamięci zapadł mi wysoki poziom merytoryczny zajęć, dla którego warto było wsiadać w Warszawie po piątej rano w pociąg do Krakowa. Zapamiętałem też zajmujący sposób prowadzenia zajęć przez Pana prof. dr hab. inż. Włodzimierza Czyczułę, bardzo się cieszę, że dzięki mojemu projektowi wiele osób będzie miało szansę poznać Pana Profesora.
Piotr Wujec
pomysłodawca i organizator
Konferencji „Otwarcie o inwestycjach kolejowych CPK w centrum Polski”.
Akademia CPK (Centrum Poszukiwania Kompromisu) to polska inicjatywa całościowego podejścia do zagadnień inwestycji, w tym kolejowych CPK. Inicjatywa od początku tworzona bez udziału Spółki CPK.
Akademia CPK organizuje, z udziałem uczelni i/lub ekspertów, konferencje i warsztaty przekazując wiedzę odnośnie inwestycji komunalnych, korytarzy transportowych, w tym kolejowych.
Obecnie wobec rozmachu inwestycji kolejowych przed nowymi wyzwaniami stoją: samorządowcy, przedsiębiorcy, urzędnicy oraz inwestorzy. Chcemy zdefiniować wyzwania, dać wiedzę, poszukać rozwiązań lub kompromisów.
Komentarze
Prześlij komentarz
Proszę w komentarzach odnosić się merytorycznie do treści bloga bez wulgaryzmów.