Koleje Niedużych Prędkości – aspekt użyteczności dla społeczności lokalnych, jednym z tematów konferencji naukowej 14 listopada 2023 r. Informacja nr 13.

Na konferencji 14 listopada 2023 r., obok kolei dużych prędkości, dużo czasu poświęcimy bliskiemu wielu samorządom tematowi, tzw. „kolei dojazdowych”, w tym liniom budowanym w ramach programu Kolej Plus, np. Kolej Północnego Mazowsza.


Dlaczego Koleje Niedużych Prędkości?

Zajmiemy się tym tematem mając na uwadze trzy kwestie kluczowe dla samorządów. 

Pierwszą jest wielorakie rozumienie pojęcia wykluczenia komunikacyjnego, też na poziomie lokalnym.

Druga kwestia to potrzeba likwidacji „białych plam”, bez komunikacji kolejowej, na mapie naszej Polski.

Trzecia dotyczy sytuowania przystanków kolejowych, przebiegu linii i ich otoczenia patrząc z perspektywy potrzeb transportowych lokalnej społeczności.



Dworzec Główny w Warszawie, wyremontowany w ostatnich latach, jeden z kluczowych przystanków kolejowych dla Kolei Niedużych Prędkości na Mazowszu.
fot. Piotr Wujec AD 2023


Korzystając z wiedzy zaproszonych naukowców, począwszy od konferencji "Otwarcie o CPK w centrum Polski" 14 listopada 2023 r.,  we współpracy z uczelniami podejmiemy merytoryczne i stałe prezentowanie wiedzy o aspektach technicznych budowy linii kolejowych, w tym Kolei Niedużych Prędkości.

Ekspert zajmujący się tematem Kolei Niedużych Prędkości Pan dr hab. inż. Maciej Kruszyna, profesor Politechniki Wrocławskiej, opis doświadczenia:

https://academycpk.blogspot.com/2023/10/pan-dr-hab-inz-maciej-kruszyna-profesor.html

przybliży powyższą tematykę słuchaczom, podczas konferencji:

https://akademia-cpk.webflow.io/konferencja

w ramach bloku tematycznego:


Koleje Niedużych Prędkości

aspekt użyteczności dla społeczności lokalnych


O problemie wykluczenia komunikacyjnego, patrząc z perspektywy interesów obywateli i społeczności lokalnych, niżej podpisany napisał zimą 2023 roku:

https://wujec.blogspot.com/2023/02/wykluczenie-komunikacyjne-ryzyko.html

https://wms.edu.pl/kilka-slow-o-kolejnictwie/


Istotny jest rozwój społeczności lokalnych i istniejących tam przystanków kolejowych.
fot. Piotr Wujec luty 2023 r. 

W ramach tematu Kolei Niedużych Prędkości istotnym jest też kwestia, tzw. „korytarzy transportowych”, tego jak, na jakich zasadach rozpoznawać takie „korytarze” istotne dla samorządów, rozwoju społeczności lokalnych, przebiegu kolei.

Na temat powyższego zagadnienia będzie kolejny wpis na blogu Akademii CPK, będzie to też jeden z tematów konferencji „Otwarcie o CPK w centrum Polski” 14 listopada 2023 r.


Ważnym jest dla nas WMS, tj. Wsparcie Merytoryczne Samorządów.


Dziękuję Państwu za uwagę

Piotr Wujec

OMNI Instytut Piotra Wujec

https://piotrwujec.pl/

pomysłodawca i organizator Akademii CPK

(Centrum Poszukiwania Kompromisu)


Akademia CPK (Centrum Poszukiwania Kompromisu) to polska inicjatywa całościowego podejścia do zagadnień inwestycji, w tym kolejowych CPK. Inicjatywa od początku tworzona jest bez udziału Spółki CPK.

https://www.akademiacpk.pl/

Akademia CPK organizuje, z udziałem uczelni i/lub ekspertów, konferencje i warsztaty przekazując wiedzę odnośnie inwestycji komunalnych, korytarzy transportowych, w tym kolejowych. 

Obecnie wobec rozmachu inwestycji kolejowych przed nowymi wyzwaniami stoją: samorządowcy, przedsiębiorcy, urzędnicy oraz inwestorzy. Chcemy zdefiniować wyzwania, dać wiedzę, poszukać rozwiązań lub kompromisów.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zgody i patronaty naukowe

"Otwarcie o kolei" cykl konferencji w 2024 r.

Podsumowanie Konferencji „Otwarcie o CPK w centrum Polski” Warszawa 14 listopada 2024 r.

Pan prof. dr hab. inż. Włodzimierz Czyczuła. Prezentacja prelegentów cz. 3.